יום שישי, 9 בספטמבר 2011

מועדון הכדורגל הפועל ב"ש הגאווה של הנגב

נוסדה: 1949, מספר העונות בליגה: 36 , 2 אליפויות , גביע מדינה 1 , גביע טוטו 2
משחקים: 1,147 ניצחונות-397 תיקו-366 הפסדים-384
הצלחה: 50.57% שערים: 1,291:1,327


שנות ההקמה (ה-50 וה-60)


הקבוצה שלנו , הפועל באר שבע נוסדה בשנת 1949 על ידי זלמן כספי. בשנת 1952 הקבוצה הוצאה מהליגה , אחרי שהתאחדות לכדורגל החליטה בהחלטה שהיום נשמעת הזויה שהמקום מרוחק מדי. ב-1955 הוחלט לצרף שוב את הקבוצה לליגות הסדירות והיא הוקמה מחדש. במשך שנות החמישים שיחקה הקבוצה על מגרש אדמה בעיר העתיקה . ב-1960 עברה הקבוצה לשחק על מגרש דשא באצטדיון החדש שנבנה , וסרמיל של היום . ב-1965, כשהיא מאומנת ע"י סלבקו מילושביץ' היוגוסלבי , עלתה הפועל ב"ש לראשונה לליגה הלאומית , הליגה הראשונה באותם ימים.





שנות השבעים

-1970 ירדה הקבוצה לראשונה לליגה השניה (ליגה א' ), אך חזרה לאחר שנה לליגה הלאומית הראשונה . בשנים הבאות התמקמה באר שבע במרכז טבלת הליגה הראשונה.
שנות הטבות ביותר של הקבוצה היו בשנים 1975 ו-1976 בהן זכתה הפועל ב"ש באליפות המדינה. דבר שמייחד את האליפיות הללו זה שב"ש היא הקבוצה הראשונה מחוץ לאיזור גוש דן שזוכה באליפות , כבר בשנתיים שקדמו לעונת האליפות הראשונה הפגינה באר שבע, בהדרכתו של המאמן אלי פוקס , כדורגל התקפי שזכה לאהדת הקהל, אך ההגנה הייתה חדירה ולכן הקבוצה לא הצליחה להתברג בצמרת. בעונת 1974 החל לאמן את הקבוצה אמציה לבקוביץ' שהיה שחקן הגנתי בעברו. הוא חיזק את ההגנה ואת המשחק הטקטי של הקבוצה והצליח לשלב זאת עם המשחק ההתקפי שנשאר מתקופתו של פוקס. במיוחד בלטו בעונות האליפות שחקני ההגנה של באר שבע. שני המגינים התוקפים (המגנים התוקפים הראשונים אי פעם במדינה) אורי בנימין ויעקב כהן והבלם אלון בן דור ששיחקו גם בנבחרת ישראל. למעט השוער רוני מוסקוביץ שהיה שחקן רכש, כל שחקני הסגל שזכו באליפות היו שחקנים שגדלו במועדון. בעונת האליפות השנייה הצטרף לקבוצה גם החלוץ שלום אביטן שבאליפות הראשונ שיחק בבית"ר י"ם. בשנה זו המאבק על האליפות היה קשה יותר והוכרע רק במחזור האחרון כאשר הפועל ב"ש מפסידה במחזור האחרון ובטוחה שבי"ר תנצח ותזכה באליפות אבל לשמחת כולם גם בית"ר הפסידה.
בשנת 1976, היו הפועל באר שבע ובי"ר י"ם הקבוצות הראשונות בתולדות הכדורגל הישראלי ששיחקו במפעל אירופאי, גביע האינטרטוטו. באר שבע קיימה שישה משחקים בשיטת "בית-חוץ" נגד הקבוצות: קוגה מדנמרק , הרטה ברלין וסטנדארד ליאז' . . מאזן הקבוצה היה: ניצחון אחד, שלוש תוצאות תיקו ושני הפסדים.
בעקבות האליפויות שופץ האיצטדיון העירוני , שעד אז חלקים גדולים מהיציעים שלו היו רק סוללות אדמה, לאצטדיון המכיל 13,000 מקומות ישיבה .
















שנות השמונים והתשעים

שנים הבאות המשיכה להיות קבוצת מרכז טבלה כשבשנים הטובות היא מסיימת במקום השלישי, אך לא מתקרבת לאליפות ובשנים הגרועות היא נלחמת נגד הירידה וניצלת. האירועים שבלטו על רקע שיגרה זו היו כאשר בשנת 1984 הגיעה באר שבע לגמר גביע המדינה אך נוצחה על ידי הפועל לוד בבעיטות הכרעה מ-11 מטרים. בשנת 1989 זכתה הקבוצה בגביע הטוטו אחרי ניצחון בגמר על מכבי נתניה.
בשנת 1995 שמחה העיר שמחה גדולה כשהתברר שקבוצת הפאר מברצלונה של יוהן קרוייף (גראודיולה היה שחקן בברסה ) תגיע לבאר שבע להתמודד מול הקבוצה המקומית במסגרת גביע אופ"א. לכבוד המשחק שופץ האצטדיון ונוספו ליציעים גם מושבי פלסטיק במקום הבטון החשוף. אוהדי הקבוצה מליאו את וסרמיל בכ-17 אלף צופים ונחלו צער רב כאשר ברצלונה הביסה את באר שבע 7 - 0, ובגומלין בקאמפ נואו ניצחה 5 - 0.
ב-1996 זכתה ב"ש בגביע הטוטו בפעם השנייה אחרי ניצחון בגמר על הפועל כפר-סבא.
ב-1997 תחת הדרכתו של המאמן אלי גוטמן זכתה בפעם היחידה בתולדותיה בגביע המדינה כאשר מב"ש יוצאים כ-15 אלף אוהדים ברכבים אוטובוסים ורכבת אדומה למשחק הגמר, כשניצחה בגמר את מכבי ת"א 0:1 כאשר בקבוצה כיכב ג'ובאני רוסו שהבקיע את שער הניצחון בחצי מספרת לאחור בעונתו הראשונה בישראל כשלצידו ה"קוסם הסרבי", סיאד חלילוביץ הזר הטוב ביותר שהיה לקבוצה אי פעם.



אך אחרי ההישג פיזר הבעלים דאז אלי להב את כוכבי הקבוצה אז גם הגיעה הנפילה ובשנה העוקבת ירדה הקבוצה לליגת המשנה כשבקבוצה משחק ילד צעיר בן כ-16 בשם יוסי בניון שבעקבות הירידה ממרר בבכי קורע לב ובעונה אח"כ עובר למכבי חיפה .
ב-1998 נשרה הקבוצה לליגה השנייה בפעם הראשונה לאחר 27 שנים בליגה הראשונה.





שנות ה-2000

הקבוצה שבה לליגה הבכירה לאחר שלוש שנים בליגת המשנה, תחת הדרכתו של לופא קדוש .



בשנת 2003 הגיעה שוב באר שבע לגמר גביע המדינה אך נוצחה בבעיטות הכרעה מ-11 מטר על ידי הפועל ר"ג מהליגה השניה.















בשנת 2005 נשרה הפועל באר שבע לליגת המשנה לאחר שסיימה את העונה במקום האחרון ואיבדה המון אוהדים שלא חזרו עד היום.
בעונת 2005/06 חזר לבאר שבע ממ.ס אשדוד השוער הוותיק אסי רחמים , את הקבוצה עזבו שחקנים מהבולטים - אורן סגרון , תומר חליבה ויניב אלול. בעונת 2007/08 נרכשה הקבוצה על ידי אלונה ברקת , מידיו של הבעלים הקודם, אלי זינו. מיד לאחר העברת הקבוצה מונה ויקו חדד להיות היועץ המקצועי ומרקו בלבול למאמן. סתיו אלימלך שחקנה הוותיק והמוערך של הקבוצה בשנים שלפני כן קיבל את תפקיד עוזר המאמן.
ב-29 באוגוסט 2007, במהלך משחק אימון כנגד מכבי ב"ש , קרס חלוצה של הפועל צ'סוואה אנספוואה , מדום לב, ונפטר.
בדצמבר 2007 פוטר מרקו בלבול לאחר שורת הפסדים ובלחץ הקהל ובמקומו מונה שוב גילי לנדאו.
במסגרת ההכנות לעונת 2008-2009, החליטה אלונה ברקת להחתים כמאמן את גיא לוי ל-3 שנים. בפברואר 2009 זכתה בקבוצה בתואר נוסף לאחר 12 שנה, גביע הטוטו לקבוצות הליגה הלאומית, לאחר שגברה בגמר 1:0 על מכבי הרצליה לאחר הארכה.












לקראת סוף העונה הבטיחה הקבוצה את עלייתה חזרה לליגה הבכירה (סה"כ עלו 6 קבוצות לליגת העל)לאחר ארבע שנים בליגת המשנה. במאי 2010 מונה ניר קלינגר למאמנה החדש של הקבוצה והוא בתפקיד עד היום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה