יום שישי, 9 בספטמבר 2011

הפועל באר שבע



הפועל באר שבע נוסדה בשנת 1949 על ידי זלמן כספי. אך הוצאה מהליגה בשנת 1952, אחרי שהתאחדות הכדורגל החליטה שהמקום מרוחק מדי. ב-1955 הוחלט לצרף שוב את הקבוצה לליגות הסדירות והיא הוקמה מחדש. במשך שנות החמישים שיחקה הקבוצה על מגרש אדמה בעיר העתיקה. ב-1959 החל לאמן את הקבוצה יחיאל מור ושנה לאחר מכן, עברה הקבוצה לשחק על מגרש דשא באצטדיון החדש שנבנה. ב-1965, כשהיא מאומנת על ידי היוגוסלבי, סלבקו מילושביץ', עלתה הקבוצה לראשונה לליגה הלאומית.
ב-1970 ירדה הקבוצה לליגה א' (בתקופה ההיא - הליגה השנייה), אך חזרה לאחר שנה לליגה הלאומית כשהיא מפגינה כושר מצוין. בשנים הבאות התמקמה באר שבע במרכז טבלת הליגה הראשונה.
שנות השיא של הקבוצה היו בשנים 1975 ו-1976 בהן זכתה הקבוצה באליפות המדינה. כבר בשנתיים שקדמו לעונת האליפות הראשונה הפגינה באר שבע, בהדרכתו של המאמן אלי פוקס, כדורגל התקפי שזכה לאהדת הקהל, אך ההגנה הייתה חדירה ולכן הקבוצה לא הצליחה להתברג בצמרת. בעונת 1974 החל לאמן את הקבוצה אמציה לבקוביץ' שהיה שחקן הגנתי בעברו. הוא חיזק את ההגנה ואת המשחק הטקטי של הקבוצה והצליח לשלב זאת עם המשחק ההתקפי שנשאר מתקופתו של פוקס. במיוחד בלטו בעונות האליפות שחקני ההגנה של באר שבע. שני המגינים התוקפים אורי בנימין ויעקב כהן והבלם אלון בן דור ששיחקו גם בנבחרת ישראל. למעט השוער רוני מוסקוביץ שהיה שחקן רכש, כל שחקני הסגל שזכו באליפות היו שחקנים שגדלו במועדון. בעונת האליפות השנייה הצטרף לקבוצה גם החלוץ שלום אביטן. בשנה זו המאבק על האליפות היה קשה יותר והוכרע רק במחזור האחרון.
בשנת 1976, היו הפועל באר שבע ובית"ר ירושלים הקבוצות הראשונות בתולדות הכדורגל הישראלי ששיחקו במפעל אירופאי, גביע האינטרטוטו. באר שבע קיימה שישה משחקים בשיטת "בית-חוץ" נגד הקבוצות: קוגה מדנמרק, הרטה ברלין מגרמניה וסטנדארד ליאז' הבלגית ‏‏[2]. בין השחקנים הבולטים במשלחת: אברהם נומה, רפי אליהו, יעקב כהן, רוני מוסקוביץ', אליהו עופר, שלום אביטן ושחקני חיזוק שהושאלו מקבוצות הליגה העליונה: שרגא טופולנסקי ממכבי נתניה, אריה בז'רנו מהפועל תל אביב, יוחנן וולך מהפועל חיפה, וישראל פוגל מהפועל כפר סבא. מאזן הקבוצה היה: ניצחון אחד, שלוש תוצאות תיקו ושני הפסדים.
בעקבות האליפויות שופץ האצטדיון העירוני, שעד אז חלקים גדולים מהיציעים שלו היו רק סוללות אדמה, לאצטדיון המכיל 13,000 מקומות ישיבה ושמו הוסב לאצטדיון על שם ארתור וסרמיל.
בשנים הבאות המשיכה להיות קבוצת מרכז טבלה כשבשנים הטובות היא מסיימת במקום השלישי, אך לא מתקרבת לאליפות ובשנים הגרועות היא נלחמת נגד הירידה וניצלת. האירועים שבלטו על רקע שיגרה זו היו כאשר בשנת 1984 הגיעה באר שבע לגמר גביע המדינה אך נוצחה על ידי הפועל לוד בבעיטות הכרעה מ-11 מטר. בשנת 1989 זכתה הקבוצה בגביע הטוטו אחרי ניצחון בגמר על מכבי נתניה.
בשנת 1995 שמחה העיר שמחה גדולה כשהתברר שקבוצת הפאר מברצלונה תגיע לבאר שבע להתמודד מול הקבוצה המקומית במסגרת גביע אופ"א. לכבוד המשחק שופץ האצטדיון ונוספו ליציעים גם מושבי פלסטיק במקום הבטון החשוף. אוהדי הקבוצה נחלו צער רב כאשר ברצלונה הביסה את באר שבע 7 - 0, ובגומלין בקאמפ נואו ניצחה 5 - 0. ב-1996 זכתה הקבוצה בגביע הטוטו בפעם השנייה אחרי ניצחון בגמר על הפועל כפר סבא.
ב-1997 תחת הדרכתו של המאמן אלי גוטמן זכתה בפעם היחידה בתולדותיה בגביע המדינה, כשניצחה בגמר את מכבי תל אביב 0:1 כאשר בקבוצה כיכב ג'ובאני רוסו בעונתו הראשונה בישראל כשלצידו ה"קוסם הסרבי", סיאד חלילוביץ . אך אחרי ההישג פיזר הבעלים דאז אלי להב את כוכבי הקבוצה אז גם הגיעה הנפילה ובשנה העוקבת ירדה הקבוצה לליגת המשנה.
ב-1998 נשרה הקבוצה לליגה השנייה בפעם הראשונה לאחר 27 שנים בליגה הראשונה.
הקבוצה שבה לליגה הבכירה לאחר שלוש שנים בליגת המשנה, תחת הדרכתו של לופא קדוש. בשנת 2003 הגיעה שוב באר שבע לגמר גביע המדינה אך נוצחה בבעיטות הכרעה מ-11 מטר על ידי הפועל רמת גן. בשנת 2005 נשרה הפועל באר שבע לליגת המשנה לאחר שסיימה את העונה במקום האחרון.
בעונת 2005/06 חזר לבאר שבע ממועדון ספורט אשדוד השוער הוותיק אסי רחמים. את הקבוצה עזב אחד מהשחקנים הבולטים - אורן סגרון יחד עם תומר חליבה ויניב אלול. בעונת 2005/06 ניר לוין התפטר מאימון הקבוצה, ובמקומו בא המאמן הזמני חיים בן שאנן ששימש כמאמן עד להפסד לרעננה. במקומו מונה מרקו בלבול שלא הצליח להעלות את הקבוצה לליגה הבכירה. בפתיחת עונת המשחקים 2006/07 מונה גילי לנדאו לתפקיד מאמן הקבוצה, בו הוא החזיק למשך עונה אחת. לאחר סיום העונה נרכשה הקבוצה על ידי אשת העסקים אלונה ברקת, מידיו של הבעלים הקודם, אלי זינו. מיד לאחר העברת הקבוצה מונה ויקו חדד להיות היועץ המקצועי ומרקו בלבול למאמן. סתיו אלימלך שחקנה הוותיק והמוערך של הקבוצה בשנים שלפני כן קיבל את תפקיד עוזר המאמן.
ב-29 באוגוסט 2007, במהלך משחק אימון כנגד מכבי באר שבע, קרס חלוצה של הפועל צ'סוואה אנספוואה, מדום לב, ונפטר.
בדצמבר 2007 פוטר מרקו בלבול לאחר שורת הפסדים ובמקומו מונה שוב גילי לנדאו.
במסגרת ההכנות לעונת 2008-2009, החליטה אלונה ברקת להחתים כמאמן את גיא לוי ל-3 שנים. בפברואר 2009 זכתה בקבוצה בתואר נוסף לאחר 12 שנה, גביע הטוטו לקבוצות הליגה הלאומית, לאחר שגברה בגמר 1:0 על מכבי הרצליה לאחר הארכה. לקראת סוף העונה הבטיחה הקבוצה את עלייתה חזרה לליגה הבכירה לאחר ארבע שנים בליגת המשנה. לאחר חזרתה של הקבוצה לליגה הראשונה, החליט מאמן הקבוצה, גיא לוי, להתפטר מתפקידו ובמקומו הוחתם גיא עזורי לעונה אחת, אך גם הוא החליט להתפטר כבר במהלך עונתו הראשונה בקבוצה, ובמקומו מונה ויקו חדד, מנהל מחלקת הספורט באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב, שהיווה מאמן זמני עד לתום העונה. במאי 2010 מונה ניר קלינגר למאמנה החדש של הקבוצה.
בעונת 2010/2011 סיימה הקבוצה בפלייאוף האמצעי ולבסוף גם במקום התשיעי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה